RPH



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Guru)

Sekolah:  SM Teknik Bachok

Subjek: Lukisan Kejuruteraan

Tarikh: 18.04.2013                 Tingkatan: 4 Marikh  

Masa :  9.00 Pagi-9.40 Pagi  [ 40 Minit]

Kehadirian: 30 Orang

Topik:  Lukisan Oblik

Hasil Pembelajaran :
  1. Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
  2. Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
  3. Murid boleh membina lukisan oblik.
  
Objektif Pembelajaran :
  1. Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
  2. Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.

Pengetahuan Sedia Ada
  1. Lukisan isometrik dan lukisan ortografik.

Bahan Bantu Mengajar:
  1. Jangka lukis
  2. Set segi tiga
  3. Set T
  4. Alat tulis.
  5. Buku teks
Langkah Pembelajaran

Langkah
/Masa
Isi kandungan
Aktiviti Guru
Aktiviti Pelajar
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai

Langkah 1
Set Induksi
(5 minit)

Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada lukisan oblik

  • Guru memulakan kelas dengan bertanya kepada pelajar mengenai konsep lukisan isometrik dan ortografik.
  • Kemudian menerangkan bahawa konsep yang digunakan dalam lukisan isometric dan ortografik boleh digunapakai dalam menghasilkan lukisan oblik.


  • Pelajar mendengar penerangan guru
·         Pelajar menjawab soalan yang diajukan oleh guru

Pendekatan:
Berpusatkan guru dan bahan.

Kaedah:
penerangan

ABM:
Projektor, komputer riba, buku teks.
Nilai:
Menghormati guru, peka

  

Langkah 2
(10 minit)


 Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran

.





·         Guru menerangkan konsep unjuran dalam lukisan oblik. .
·         Unjuran ortografik menampakkan satu permukaan sahaja pada satah unjuran manakala unjuran oblik pula mempunyai satu permukaan kiub selari dengan satah dan dua permukaan lain menyerong ke belakang mengikut sudut pengunjuran serong.
·         Guru menerangkan mengenai jenis-jenis dalam lukisan oblik dimana lukisan oblik terdapat 3 jenis iaitu:
1.      Oblik kavelier - merupakan satu lukisan yang menunjukkan semua garisan pada paksi oblik dilukis mengikut ukuran yang sebenar.
2.      Oblik cabinet – Apabila ukuran kedalaman pada sudut paksi surut dilukis dengan skala ½ daripada saiz penuh dimana bentuk akan kelihatan lebih realistic.
3.      Oblik am – lazimnya ukuran kedalaman garisan pada paksi surut ialah ¾ dari[ada saiz sebenar.
·         Dengan menggunakan kelengkapan lukisan kejuruteraan, guru membuat demonstrasi pada skrin pemancar dengan menunjukkan kesemua ketiga-tiga jenis lukisan oblik tadi.
·         Guru membina lukisan oblik dengan membina lukisan dengan menggunakan objek yang mudah untuk difahami oleh murid.





  • Pelajar mendengar penerangan daripada guru.
  • Pelajar meneliti setiap gambar yang telah ditunjukkan dan mencatat maklumat tentang gambar tersebut.
·         Pelajar turut serta dalam membina lukisan oblik dengan melukis objek yang mudah.

Pendekatan:
Berpusatkan guru .

Kaedah:
Penerangan, demonstrasi
                 
ABM:
Komputer riba, paparan skrin, LCD, kelengkapan lukisan kejuruteraan.

Nilai:
Yakin diri dan peka






Langkah 3
(10 minit)


Menilai pembelajaran

  • guru mengajukan soalan ringkas kepada pelajar tentang jenis-jenis lukisan oblik.


·         Pelajar menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

Kaedah:
Soal jawab, Penerangan
ABM:
Set lukisan kejuruteraan.
Nilai:
Yakin diri

Langkah 4
(10 minit)



Penilaian

  • Guru memberikan soalan pengukuhan kepada pelajar dan memberikan masa kepada pelajar untuk mengetahui pelajar yang tidak dapat menguasai pelajaran tersebut.
·         Guru memberi peluang kepada pelajar untuk bertanya.

·         Pelajar membuat soalan pengukuhan yang diberikan oleh guru dalam tempoh masa yang ditetapkan.
·         Pelajar bertanyakan soalan mengenai apa yang mereka tidak faham.


Pendekatan:
Berpusatkan guru dan bahan.

Kaedah:
Menjawab soalan yang diberikan.

ABM:
Koleksi soalan.

Nilai:
Yakin diri



Penutup
(5 minit )

Membuat refleksi

·         Guru kembali menerangkan mengenai topik pembelajaran yang telah diajar


·         Pelajar memberi perhatian dengan mendengar dan mencatat apa diberitahu oleh guru.




Strategi:
Pemusatan guru.
Keadah:
Penerangan
Nilai:
Hormat-menghormati








  Refleksi
  • Pelajar dapat mengenal pasti perbezaan diantara lukisan ortografik, isometric dan oblik
  • Pelajar dapat mengenal pasti jenis-jenis lukisan oblik.
·         Guru dapat mengenalpasti antara pelajar yang aktif dan pasif.
·         80% pelajar dapat mengikuti dengan baik mengenai topik pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi perhatian supaya tidak ketinggalan. 




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Murid)

Sekolah:  SM Teknik Bachok

Subjek: Lukisan Kejuruteraan Teknik

Tarikh: 18.04.2013                 Tingkatan: 4 Marikh  

Masa :9.00 Pagi-9.40 Pagi  [ 40 Minit]

Kehadirian: 30 Orang

Topik:  Lukisan Oblik

Hasil Pembelajaran :
  1. Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
  2. Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
  3. Murid boleh membina lukisan oblik.



Objektif Pembelajaran :
  1. Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
  2. Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.

Pengetahuan Sedia Ada
  1. Lukisan isometrik dan lukisan ortografik.

Nilai Murni
Ketelitian, tumpuan, kerjasama, kerajinan

Alat/Bahan Bantu Mengajar:
  1. Jangka lukis
  2. Set segitiga
  3. Set T
  4. Alat tulis.
  5. Buku teks





LANGKAH PENGAJARAN

Langkah
/Masa
Isi kandungan
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai

Langkah 1
Set Induksi


Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada lukisan oblik

  • Murid menjawab soalan daripada guru mengenai konsep lukisan isometrik dan ortografik.
  • Murid mendengar penerangan daripada guru mengenai konsep yang digunakan dalam lukisan isometrik dan ortografik boleh diguna pakai dalam menghasilkan lukisan oblik.
  • Murid diperkenalkan dengan tajuk pada hari ini.


Kaedah :
  • Soal jawab
  • Penerangan

ABM :
  • Papan putih dan ‘marker pen’.

Nilai :
  • Komunikasi yang baik







Langkah 2
Melaksanakan pengajaran & pembelajaran

- Konsep unjuran lukisan oblik.
·         Unjuran ortografik menampakkan satu permukaan sahaja pada satah unjuran manakala unjuran oblik pula mempunyai satu permukaan kiub selari dengan satah dan dua permukaan lain menyerong ke belakang mengikut sudut pengunjuran serong.
Jenis – jenis lukisan oblik :
1.      Oblik kavelier – merupakan satu lukisan yang menunjukkan semua garisan pada paksi oblik dilukis mengikut ukuran yang sebenar.
2.      Oblik cabinet – Apabila ukuran kedalaman pada sudut paksi surut dilukis dengan skala ½ daripada saiz penuh dimana bentuk akan kelihatan lebih realistic.
3.      Oblik am – lazimnya ukuran kedalaman garisan pada paksi surut ialah ¾ daripada saiz sebenar.

·         Murid mendengar penerangan daripada guru mengenai konsep unjuran dalam  lukisan oblik serta jenis – jenis lukisan oblik dengan menggunakan power point.
·         Murid melihat tayangan gambar bagi setiap jenis lukisan oblik dan menyebut serta mengingat jenis – jenis lukisan oblik tersebut.
·         Murid melihat demonstrasi cara membuat setiap jenis lukisan oblik dengan menggunakan overhead projector.





Kaedah:
·         Penerangan
·         demonstrasi
                 
ABM:
·         Komputer riba,
·         Overhead Projector
·         LCD
·         kelengkapan lukisan kejuruteraan.

Nilai:
·         Yakin diri
·         Peka
·         ketekunan






Langkah 3
Menilai Pembelajaran


·         Perkembangan idea tentang lukisan oblik

  • Murid menjawab soalan ringkas yang diajukan oleh guru tentang lukisan oblik.
  • Murid  berbincang untuk menjawab soalan yang diberikan oleh guru tentang lukisan oblik.


Kaedah:
·         Perbincangan
·         Soal jawab

ABM:
·         Set lukisan kejuruteraan.
·         Lembaran kerja

Nilai:
·         Yakin diri
·         Kerjasama
·         menghargai

Langkah 4
             Rumusan


·         rumusan mengenai konsep unjuran lukisan oblik.
·         Jenis – jenis lukisan oblik.
·         Cara – cara membuat lukisan oblik.

·         Murid mendengar rumusan dan kesimpulan yang diberikan oleh guru tentang lukisan oblik.
·         Murid menjawab soalan – soalan yang diberikan oleh guru berkaitan dengan lukisan oblik.

Kaedah:
·         Soal jawab



Langkah 5
Meneruskan ke tahap seterusnya
·         Pengenalan kepada tajuk baru.

·         Murid dimunta oleh guru untuk  membaca tajuk yang akan dipelajari pada kelas yang akan datang.

Kaedah:
·         Penerangan
ABM:
·         Buku teks
Nilai:
Mendengar arahan


Refleksi
  • Pelajar dapat mengenalpasti perbezaan di antara lukisan ortografik, isometric dan oblik
  • Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis lukisan oblik.
·         Guru dapat mengenalpasti antara pelajar yang aktif dan pasif.
·         80% pelajar dapat mengikuti dengan baik mengenai topik pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi perhatian supaya tidak ketinggalan. 




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Guru dan Murid)

Sekolah:  SM Khir Johari

Subjek: Lukisan Kejuruteraan

Tarikh: 25.04.2013                 Tingkatan: 4 Usaha   

Masa :9.00 Pagi-9.40 Pagi  [ 40 Minit]

Kehadirian: 30 Orang

Topik:  Pandangan Bantuan

Hasil Pembelajaran :
  1. Murid boleh menerangkan konsep pandangan bantuan.
  2. Murid boleh menentukan jenis-jenis pandangan bantuan.
  3. Murid boleh membezakan pandangan tambahan dengan pandangan terputar.



Objektif Pembelajaran :
  1. Murid boleh menentukan konsep pandangan bantuan.
  2. Murid boleh membina pandangan tambahan bagi bongkah geometri.

Pengetahuan Sedia Ada
  1. Lukisan ortografik.

Nilai Murni
Ketelitian, tumpuan, kerjasama, kerajinan

Bahan Bantu Mengajar:
  1. Set lukisankejuruteraan
  2. Set segitiga
  3. Set T
  4. Alattulis.
  5. Bukuteks





LANGKAH PENGAJARAN

Langkah
/Masa
Isi kandungan
Aktiviti Guru
Aktiviti Pelajar
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai

Langkah 1
Set Induksi


Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada pandangan bantuan

  • Guru memulakan kelas dengan bertanya kepada pelajar mengenai tajuk pelajaran pada minggu lepas iaitu lukisan ortografik kerana tajuk ini berkait rapat dengan tajuk yang akan dipelajari.
  • Guru memperkenalkan tajuk pada hari ini.

·         Murid menjawab soalan yang diajukan oeh guru tentang lukisan ortigrafik.
·         Murid mendengar apa yang diberitahu oleh guru tentang tajuk pada hari ini.


Kaedah:
·         Penerangan
·         soal jawab

ABM:
·         Buku teks.

Nilai:
·         Menghormati guru
·         Peka
·          yakin diri






Langkah 2
Melaksanakan pengajaran & pembelajaran


-          Konsep pandangan batuan
·          Pandangan bantuan merupakan lukisan yang berkaitan dengan lukisan ortografik. Pandangan atas, hadapan dan sisi di dalam lukisan ortografik ditempatkan pada satah unjuran utama. Saiz dan bentuk sebenar sesuatu permukaan dapat ditunjukkan pada lukisan ortografik, jika permukaan objek tersebut selari dengan satah unjuran utama. Peranan pandangan bantuan diperlukan supaya satu pandangan lain selain pandangan ortografik dapat dihasilkan bagi menunjukkan saiz dan bentuk sebenar permukaan tersebut.

-          Jenis pandangan bantuan:
·         Pandangan bantuan terbahagi kepada dua iaitu pandangan tambahan dan pandangan berputar.

·         Pandangan tambahan adalah dibentuk melalui satah tambahan yang diunjurkan selari dengan permukaan condong. Pandangan tambahan terbahagi kepada 3 iaitu pandangan tambahan ketianggian, kelebaran dan kedalaman.
·         Pandangan terputar pula digunakan sama seperti pandangan tambahan iaitu menunjukkan bentuk permukaan dan saiz sebenar sesuatu permukaan objekyang tidak selari dengan mana-mana satah unjuran utama
·         Pandangan terputar diperoleh dengan memutarkan salah satu pandangan lukisan ortografik yang mempunyai permukaan condong.

·         Guru menerangkan konsep pandangan bantuan serta jenis – jenis pandangan bantuan dengan menggunakan power point untuk menarik perhatian pelajar.
·         Guru menayangkan gambar bagi setiap jenis lukisan pandangan bantuan bagi memudahkan murid untuk lebih faham.
·         Guru membuat demonstrasi pembinaan pandangan bantuan melalui overhead projector supaya dapat dilihat oleh murid – murid dengan jelas.

  • Murid mendengar penerangan daripada guru mengenai pandangan bantuan.
·         Murid  mencatat apa yang disampaikan oleh guru.
·         Murid bertanya kepada guru apa yang tidak difahami.
·         Murid memberi perhatian semasa  guru sedang membuat demonstrasi.

Kaedah:
·         Penerangan
·         demonstrasi
                 
ABM:
·         Komputer riba,
·         Overhead Projector
·         LCD
·         kelengkapan lukisan kejuruteraan.

Nilai:
·         Yakin diri
·         Peka
·         ketekunan






Langkah 3
Menilai Pembelajaran

·         Perkembangan idea tentang pandangan bantuan.

·         Guru mengajukan soalan kepada pelajar mengenai pandangan bantuan.
·         Guru meminta pelajar membina kumpulan yang terdiri daripada lima orang ahli.
·         Guru menyediakan soalan tentang pandangan bantuan.
·         Guru meminta pelajar berbincang dalam membina pandangan tambahan tersebut.
·         Guru membuat pemerhatian serta menilai tingkah laku pelajar sama ada melalui carakomunikasi atau cara berfikir.

·         Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru mengenai pandangan bantuan.
·         Murid membina kumpulan yang terdiri daripada lima orang ahli.
·         Murid berbincang untuk membina pandangan bantuan yang diberikan oleh guru.

Kaedah:
·         Perbincangan
·         Soal jawab

ABM:
·         Set lukisan kejuruteraan.
·         Lembaran kerja

Nilai:
·         Yakin diri
·         Kerjasama
·         menghargai

Langkah 4
Rumusan


·         Rumusan mengenai konsep pandangan bantuan.
·         Jenis – jenis pandangan bantuan.
·         Cara – cara membuat pandangan bantuan.

·         Guru membuat rumusan dan kesimpulan tajuk – tajuk yang diajar.
·         Guru menyoal pelajar dengan soalan – soalan yang berkaitan dengan pandangan bantuan.

·         Murid mendengar rumusan dan kesimpulan yang dibuat oleh guru mengenai tajuk – tajuk yang diajar .
·         Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru berkaitan dengan pandangan bantuan.

Kaedah:
·         Soal  jawab



Langkah 5
Meneruskan ke tahap seterusnya

·         Pengenalan kepada tajuk baru.

·         Guru meminta murid membaca tajuk yang akan dipelajari pada kelas yang akan datang.


·         Murid mendengar arahan daripada guru.



Kaedah:
·         Penerangan
ABM:
·         Buku teks
Nilai:
Mendengar arahan

Refleksi
  • Pelajar dapat mengenalpasti contoh lukisan pandangan bantuan.
  • Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis pandangan bantuan dan pecahan  yang  ada pada pandangan bantuan.
·         80%  pelajar dapat mengikuti dengan baik mengenai topik pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi perhatian supaya tidak ketinggalan.

No comments:

Post a Comment