RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Guru)
Sekolah: SM Teknik Bachok
Subjek: Lukisan
Kejuruteraan
Tarikh: 18.04.2013 Tingkatan:
4 Marikh
Masa : 9.00 Pagi-9.40 Pagi [ 40 Minit]
Kehadirian: 30
Orang
Topik: Lukisan Oblik
Hasil Pembelajaran
:
- Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
- Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
- Murid boleh membina lukisan oblik.
Objektif
Pembelajaran :
- Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
- Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
Pengetahuan Sedia
Ada
- Lukisan isometrik dan lukisan ortografik.
Bahan Bantu
Mengajar:
- Jangka lukis
- Set segi tiga
- Set T
- Alat tulis.
- Buku teks
Langkah
Pembelajaran
Langkah
/Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai
|
Langkah 1
Set Induksi
(5 minit)
|
Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada lukisan oblik
|
|
·
Pelajar
menjawab soalan yang diajukan oleh guru
|
Pendekatan:
Berpusatkan guru dan bahan.
Kaedah:
penerangan
ABM:
Projektor, komputer riba, buku teks.
Nilai:
Menghormati guru, peka
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran
.
|
·
Guru menerangkan konsep
unjuran dalam lukisan oblik. .
·
Unjuran ortografik
menampakkan satu permukaan sahaja pada satah unjuran manakala unjuran oblik
pula mempunyai satu permukaan kiub selari dengan satah dan dua permukaan lain
menyerong ke belakang mengikut sudut pengunjuran serong.
·
Guru menerangkan mengenai jenis-jenis
dalam lukisan oblik dimana lukisan oblik terdapat 3 jenis iaitu:
1.
Oblik kavelier - merupakan
satu lukisan yang menunjukkan semua garisan pada paksi oblik dilukis mengikut
ukuran yang sebenar.
2.
Oblik cabinet – Apabila
ukuran kedalaman pada sudut paksi surut dilukis dengan skala ½ daripada saiz
penuh dimana bentuk akan kelihatan lebih realistic.
3.
Oblik am – lazimnya ukuran
kedalaman garisan pada paksi surut ialah ¾ dari[ada saiz sebenar.
·
Dengan menggunakan
kelengkapan lukisan kejuruteraan, guru membuat demonstrasi pada skrin
pemancar dengan menunjukkan kesemua ketiga-tiga jenis lukisan oblik tadi.
·
Guru membina lukisan oblik
dengan membina lukisan dengan menggunakan objek yang mudah untuk difahami
oleh murid.
|
·
Pelajar turut serta dalam
membina lukisan oblik dengan melukis objek yang mudah.
|
Pendekatan:
Berpusatkan guru .
Kaedah:
Penerangan, demonstrasi
ABM:
Komputer riba, paparan skrin, LCD, kelengkapan
lukisan kejuruteraan.
Nilai:
Yakin diri dan peka
|
|||
Langkah 3
(10 minit)
|
Menilai
pembelajaran
|
|
·
Pelajar
menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
|
Kaedah:
Soal jawab, Penerangan
ABM:
Set lukisan kejuruteraan.
Nilai:
Yakin diri
|
|||
Langkah 4
(10 minit)
|
Penilaian
|
·
Guru
memberi peluang kepada pelajar untuk bertanya.
|
·
Pelajar
membuat soalan pengukuhan yang diberikan oleh guru dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
·
Pelajar
bertanyakan soalan mengenai apa yang mereka tidak faham.
|
Pendekatan:
Berpusatkan guru dan bahan.
Kaedah:
Menjawab soalan yang diberikan.
ABM:
Koleksi soalan.
Nilai:
Yakin diri
|
|||
Penutup
(5 minit )
|
Membuat refleksi
|
·
Guru
kembali menerangkan mengenai topik pembelajaran yang telah diajar
|
·
Pelajar
memberi perhatian dengan mendengar dan mencatat apa diberitahu oleh guru.
|
Strategi:
Pemusatan guru.
Keadah:
Penerangan
Nilai:
Hormat-menghormati
|
|||
- Pelajar dapat mengenal pasti perbezaan diantara lukisan ortografik, isometric dan oblik
- Pelajar dapat mengenal pasti jenis-jenis lukisan oblik.
·
Guru dapat mengenalpasti antara
pelajar yang aktif dan pasif.
·
80% pelajar dapat mengikuti
dengan baik mengenai topik pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi
perhatian supaya tidak ketinggalan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Murid)
Sekolah: SM Teknik Bachok
Subjek: Lukisan Kejuruteraan
Teknik
Tarikh: 18.04.2013 Tingkatan:
4 Marikh
Masa :9.00
Pagi-9.40 Pagi [ 40 Minit]
Kehadirian: 30
Orang
Topik: Lukisan Oblik
Hasil Pembelajaran
:
- Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
- Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
- Murid boleh membina lukisan oblik.
Objektif Pembelajaran
:
- Murid boleh menentukan konsep unjuran dalam lukisan oblik.
- Murid boleh menentukan jenis-jenis lukisan oblik.
Pengetahuan Sedia
Ada
- Lukisan isometrik dan lukisan ortografik.
Nilai Murni
Ketelitian,
tumpuan, kerjasama, kerajinan
Alat/Bahan Bantu
Mengajar:
- Jangka lukis
- Set segitiga
- Set T
- Alat tulis.
- Buku teks
LANGKAH
PENGAJARAN
Langkah
/Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai
|
Langkah 1
Set Induksi
|
Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada lukisan oblik
|
|
Kaedah :
ABM :
Nilai :
|
Langkah 2
Melaksanakan
pengajaran & pembelajaran
|
- Konsep unjuran lukisan oblik.
·
Unjuran ortografik menampakkan
satu permukaan sahaja pada satah unjuran manakala unjuran oblik pula
mempunyai satu permukaan kiub selari dengan satah dan dua permukaan lain menyerong
ke belakang mengikut sudut pengunjuran serong.
Jenis – jenis lukisan oblik :
1.
Oblik kavelier – merupakan satu
lukisan yang menunjukkan semua garisan pada paksi oblik dilukis mengikut ukuran
yang sebenar.
2.
Oblik cabinet – Apabila ukuran
kedalaman pada sudut paksi surut dilukis dengan skala ½ daripada saiz penuh dimana
bentuk akan kelihatan lebih realistic.
3.
Oblik am – lazimnya ukuran kedalaman
garisan pada paksi surut ialah ¾ daripada saiz sebenar.
|
·
Murid mendengar penerangan
daripada guru mengenai konsep unjuran dalam
lukisan oblik serta jenis – jenis lukisan oblik dengan menggunakan
power point.
·
Murid melihat tayangan gambar
bagi setiap jenis lukisan oblik dan menyebut serta mengingat jenis – jenis
lukisan oblik tersebut.
·
Murid melihat demonstrasi
cara membuat setiap jenis lukisan oblik dengan menggunakan overhead
projector.
|
Kaedah:
·
Penerangan
·
demonstrasi
ABM:
·
Komputer
riba,
·
Overhead Projector
·
LCD
·
kelengkapan
lukisan kejuruteraan.
Nilai:
·
Yakin diri
·
Peka
·
ketekunan
|
Langkah 3
Menilai Pembelajaran
|
·
Perkembangan idea tentang
lukisan oblik
|
|
Kaedah:
·
Perbincangan
·
Soal jawab
ABM:
·
Set lukisan
kejuruteraan.
·
Lembaran
kerja
Nilai:
·
Yakin diri
·
Kerjasama
·
menghargai
|
Langkah 4
Rumusan
|
·
rumusan mengenai konsep unjuran
lukisan oblik.
·
Jenis – jenis lukisan oblik.
·
Cara – cara membuat lukisan
oblik.
|
·
Murid mendengar rumusan dan
kesimpulan yang diberikan oleh guru tentang lukisan oblik.
·
Murid menjawab soalan –
soalan yang diberikan oleh guru berkaitan dengan lukisan oblik.
|
Kaedah:
·
Soal jawab
|
Langkah 5
Meneruskan ke tahap seterusnya
|
·
Pengenalan
kepada tajuk baru.
|
·
Murid
dimunta oleh guru untuk membaca tajuk
yang akan dipelajari pada kelas yang akan datang.
|
Kaedah:
·
Penerangan
ABM:
·
Buku teks
Nilai:
Mendengar arahan
|
Refleksi
- Pelajar dapat mengenalpasti perbezaan di antara lukisan ortografik, isometric dan oblik
- Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis lukisan oblik.
·
Guru dapat mengenalpasti antara
pelajar yang aktif dan pasif.
·
80% pelajar dapat mengikuti dengan
baik mengenai topik pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi perhatian supaya
tidak ketinggalan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Berpusatkan Guru dan Murid)
Sekolah: SM Khir Johari
Subjek: Lukisan Kejuruteraan
Tarikh: 25.04.2013 Tingkatan:
4 Usaha
Masa :9.00
Pagi-9.40 Pagi [ 40 Minit]
Kehadirian: 30
Orang
Topik: Pandangan Bantuan
Hasil Pembelajaran
:
- Murid boleh menerangkan konsep pandangan bantuan.
- Murid boleh menentukan jenis-jenis pandangan bantuan.
- Murid boleh membezakan pandangan tambahan dengan pandangan terputar.
Objektif Pembelajaran
:
- Murid boleh menentukan konsep pandangan bantuan.
- Murid boleh membina pandangan tambahan bagi bongkah geometri.
Pengetahuan Sedia
Ada
- Lukisan ortografik.
Nilai Murni
Ketelitian,
tumpuan, kerjasama, kerajinan
Bahan Bantu
Mengajar:
- Set lukisankejuruteraan
- Set segitiga
- Set T
- Alattulis.
- Bukuteks
LANGKAH
PENGAJARAN
Langkah
/Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
Pemusatan/Kaedah/
ABM/ Nilai
|
Langkah 1
Set Induksi
|
Permulaan:
Menarik perhatian pelajar terhadap isi pembelajaran
- Pengenalan kepada pandangan bantuan
|
|
·
Murid
menjawab soalan yang diajukan oeh guru tentang lukisan ortigrafik.
·
Murid
mendengar apa yang diberitahu oleh guru tentang tajuk pada hari ini.
|
Kaedah:
·
Penerangan
·
soal jawab
ABM:
·
Buku teks.
Nilai:
·
Menghormati
guru
·
Peka
·
yakin diri
|
Langkah 2
Melaksanakan
pengajaran & pembelajaran
|
-
Konsep
pandangan batuan
·
Pandangan bantuan merupakan lukisan yang
berkaitan dengan lukisan ortografik. Pandangan atas, hadapan dan sisi di
dalam lukisan ortografik ditempatkan pada satah unjuran utama. Saiz dan
bentuk sebenar sesuatu permukaan dapat ditunjukkan pada lukisan ortografik,
jika permukaan objek tersebut selari dengan satah unjuran utama. Peranan
pandangan bantuan diperlukan supaya satu pandangan lain selain pandangan
ortografik dapat dihasilkan bagi menunjukkan saiz dan bentuk sebenar
permukaan tersebut.
-
Jenis
pandangan bantuan:
·
Pandangan
bantuan terbahagi kepada dua iaitu pandangan tambahan dan pandangan berputar.
·
Pandangan
tambahan adalah dibentuk melalui satah tambahan yang diunjurkan selari dengan
permukaan condong. Pandangan tambahan terbahagi kepada 3 iaitu pandangan
tambahan ketianggian, kelebaran dan kedalaman.
·
Pandangan
terputar pula digunakan sama seperti pandangan tambahan iaitu menunjukkan
bentuk permukaan dan saiz sebenar sesuatu permukaan objekyang tidak selari
dengan mana-mana satah unjuran utama
·
Pandangan
terputar diperoleh dengan memutarkan salah satu pandangan lukisan ortografik
yang mempunyai permukaan condong.
|
·
Guru menerangkan konsep
pandangan bantuan serta jenis – jenis pandangan bantuan dengan menggunakan
power point untuk menarik perhatian pelajar.
·
Guru
menayangkan gambar bagi setiap jenis lukisan pandangan bantuan bagi
memudahkan murid untuk lebih faham.
·
Guru
membuat demonstrasi pembinaan pandangan bantuan melalui overhead projector
supaya dapat dilihat oleh murid – murid dengan jelas.
|
·
Murid mencatat apa yang disampaikan oleh guru.
·
Murid bertanya kepada guru
apa yang tidak difahami.
·
Murid memberi perhatian semasa
guru sedang membuat demonstrasi.
|
Kaedah:
·
Penerangan
·
demonstrasi
ABM:
·
Komputer
riba,
·
Overhead
Projector
·
LCD
·
kelengkapan
lukisan kejuruteraan.
Nilai:
·
Yakin diri
·
Peka
·
ketekunan
|
Langkah 3
Menilai Pembelajaran
|
·
Perkembangan idea tentang
pandangan bantuan.
|
·
Guru mengajukan soalan kepada
pelajar mengenai pandangan bantuan.
·
Guru meminta pelajar membina
kumpulan yang terdiri daripada lima orang ahli.
·
Guru menyediakan soalan
tentang pandangan bantuan.
·
Guru meminta pelajar
berbincang dalam membina pandangan tambahan tersebut.
·
Guru membuat pemerhatian serta
menilai tingkah laku pelajar sama ada melalui carakomunikasi atau cara
berfikir.
|
·
Murid
menjawab soalan yang diajukan oleh guru mengenai pandangan bantuan.
·
Murid
membina kumpulan yang terdiri daripada lima orang ahli.
·
Murid
berbincang untuk membina pandangan bantuan yang diberikan oleh guru.
|
Kaedah:
·
Perbincangan
·
Soal jawab
ABM:
·
Set lukisan
kejuruteraan.
·
Lembaran
kerja
Nilai:
·
Yakin diri
·
Kerjasama
·
menghargai
|
Langkah 4
Rumusan
|
·
Rumusan mengenai konsep
pandangan bantuan.
·
Jenis – jenis pandangan
bantuan.
·
Cara – cara membuat pandangan
bantuan.
|
·
Guru membuat rumusan dan
kesimpulan tajuk – tajuk yang diajar.
·
Guru menyoal pelajar dengan
soalan – soalan yang berkaitan dengan pandangan bantuan.
|
·
Murid
mendengar rumusan dan kesimpulan yang dibuat oleh guru mengenai tajuk – tajuk
yang diajar .
·
Murid
menjawab soalan yang diajukan oleh guru berkaitan dengan pandangan bantuan.
|
Kaedah:
·
Soal jawab
|
Langkah 5
Meneruskan ke tahap seterusnya
|
·
Pengenalan
kepada tajuk baru.
|
·
Guru
meminta murid membaca tajuk yang akan dipelajari pada kelas yang akan datang.
|
·
Murid
mendengar arahan daripada guru.
|
Kaedah:
·
Penerangan
ABM:
·
Buku teks
Nilai:
Mendengar arahan
|
Refleksi
- Pelajar dapat mengenalpasti contoh lukisan pandangan bantuan.
- Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis pandangan bantuan dan pecahan yang ada pada pandangan bantuan.
·
80% pelajar dapat mengikuti dengan baik mengenai topik
pembelajaran hari ini dan selebihnya diberi perhatian supaya tidak ketinggalan.
No comments:
Post a Comment